Szkoła Podstawowa im. Władysława Umińskiego w Przedczu

Smaller Default Larger

20 października 2016 roku wczesnym rankiem grupa 45 uczniów Zespołu Szkół w Przedczu wraz z opiekunami: Panią Grażyną Kołodziejek, Panią Katarzyną Osińską, Panią Magdaleną Sobańską oraz  Panem Zbigniewem Mójtą wyruszyła na wycieczkę do Warszawy. Naładowani pozytywną energią, chęcią zwiedzenia stolicy i poznania nowych, nieznanych miejsc wyruszyliśmy w drogę. Stolica przywitała nas piękną jesienną pogodą, która z pewnością zachęcała nas do zwiedzania i spaceru.

Naszą przygodę w Warszawie rozpoczęliśmy zbiórki przy pomniku Józefa Piłsudskiego, przy którym czekali na nas Pan dyrektor Jarosław Sobański oraz Burmistrz Miasta i Gminy Przedecz Pan Witold Siwiński.  Pierwszym punktem wycieczki był Belweder. Pod czujnym okiem pracownika BOR-u i w towarzystwie przewodnika poznaliśmy historię tego urokliwego miejsca. W części udostępnionej dla zwiedzających na szczególną uwagę zasłużyła wystawa poświęcona pamięci Marszałka Józefa Piłsudskiego, który od 1918 roku urzędował w Belwederze jako Naczelnik Państwa. Zobaczyliśmy również gabinet Marszałka, w którym pracował na co dzień oraz kilka sal reprezentacyjnych, w których Prezydent Polski przyjmuje swoich gości. Nie zabrakło też chwili zadumy i refleksji w kaplicy, która powstała w Belwederze z inicjatywy prezydenta Lecha Wałęsy. Dowiedzieliśmy się także, że nazwa Belweder- własność Kancelarii Prezydenta RP używany do celów reprezentacyjnych pochodzi z języka włoskiego i oznacza „piękny widok”.

Kolejnym punktem naszej wyprawy były Królewskie Łazienki- letnia rezydencja króla Stefana Augusta. Obeszliśmy cały park, podziwiając zabytki: Pałac na Wyspie, Pałac Myśliwiecki, Biały Domek, Podchorążówkę, Amfiteatr, Oranżerię oraz historyczne ogrody. Niemałą atrakcją dla uczniów było spotkanie z oswojonymi wiewiórkami oraz przepięknymi pawiami. Następnym razem z pewnością zaopatrzymy się w orzechy i kapustę. Opuszczając zespół pałacowo- ogrodowy w Łazienkach, zachwyceni zarówno zielenią jak i architekturą, wiedzieliśmy już  dlaczego kompleks nazywany jest „najszczęśliwszym miejscem w Warszawie”.

Ostatnim miejscem , które mieliśmy zwiedzić był Sejm RP. Budynek Sejmu zwiedziliśmy w doborowym towarzystwie Pana posła Leszka Galemby, który zaszczycił nas swoją obecnością i czekał na nas pod Gmachem Sejmu. Pomimo to, że w tym dniu trwały obrady Sejmu oraz prace Komisji Sejmowych, poseł Galemba znalazł dla nas czas i oprowadził nas po budynku Sejmu. Po przejściu przez bramki bezpieczeństwa weszliśmy do sali głównej. Miejsce widziane najczęściej w telewizji w programach informacyjnych mogliśmy zobaczyć na żywo od wewnątrz. Pan  Leszek Galemba zaprowadził nas do Galerii Sali Posiedzeń , gdzie mogliśmy się przyjrzeć trwającym obradom. Zwiedziliśmy także hall główny, w którym znajduje się makieta kompleksu budynków sejmowych, tablica upamiętniająca posłów II RP, którzy zginęli w czasie II wojny światowej, tablica parlamentarzystów, którzy zginęli w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem oraz gablota z laskami marszałkowskimi. Następnie udaliśmy się do Sali Kolumnowej oraz na „korytarz marszałkowski”. Miejsca te podobały nam się szczególnie, ponieważ parlamentarny korytarz oraz schody to punkty, gdzie dziennikarze czekają na polityków, aby przeprowadzić z nimi wywiad. Dowiedzieliśmy się także, że w całym Gmachu Sejmu w bardzo wielu miejscach są ekrany telewizyjne, na których można obejrzeć aktualne wydarzenia z Parlamentu i konferencje.

Pan burmistrz Witold Siwiński oraz dyrektor Jarosław Sobański  serdecznie podziękowali Panu posłowi Leszkowi Galembie za poświęcony czas oraz szczególną i niezapomnianą lekcję historii. Pan poseł pomógł nam zorganizować wyjazd do szczególnego miejsca w naszym kraju, w którym zapadają decydujące akty prawne, miejsca obrad posłów i senatorów, których Polacy wybierają w demokratycznych wyborach. Dotychczas oglądaliśmy fragmenty relacji z tych miejsc w telewizji, dziś możemy powiedzieć, że tam byliśmy.

Późnym popołudniem w strugach zimnego jesiennego deszczu, lecz pełni wrażeń, wzbogaceni o nową wiedzę i doświadczenie z entuzjazmem wróciliśmy do autokaru, aby wyruszyć w drogę powrotną do Przedcza. Swoimi przeżyciami i wiadomościami podzieliliśmy się już z najbliższymi a teraz także pragniemy podzielić się z Wami!